12 January '14


"kalau aku tak solat, tempat aku, neraka lah?"

Urusan menguruskan penempatan kita di syurga atau neraka, itu kerja Allah. Bukan kerja kita, mahupun roommate kita atau staff accomodation University of Semenyih.

Kita sendiri tak tahu amal kita yg mana yg membawa kita ke syurga, atau neraka. Kita boleh tengok sendiri, kisah seorang pelacur yg memberi minum kepada anjing, Allah beri ganjaran syurga. Kisah orang yg dah bunuh 99 orang, tambah lagi sorang, (seratus laa), dan masih belum sempat bertaubat, tapi dah memulakan perjalanannya untuk bertaubat, pon, Allah bagi ganjaran syurga.

So, memang tak tahu la kan amal kita yg mana membawa ke mana. 

Allah menilai usaha kita. Dia nak tengok kesungguhan kita nak masuk syurga. Kita boleh pilih untuk buat macam2 amal soleh, sedekah lah, tudung labuhh sampai buku lali, tapi kita memilih untuk tak solat, (sebab hurmm susah la, hurm busy), dan kemudian mengharapkan Allah menilai usaha2 kita yg lain tuh, dan memasukkan kita ke dalam syurga.

Cukup bersungguh kah kita nak ke syurgaNya, kalau mcm tuh?

Siapa tahu, amal2 lain yg (berlambakk tuh) hanya cukup untuk cover balik dosa tak solat. End up, tabung pahala tinggal apa? Sememangnya rahmat Allah yg membawa ke syurga, tapi, cuba baring sekejap dan merenung ke siling, cukup bersungguhkah kita? Atau sekadar lakukan apa yg kita rasa kita mampu. Yg KITA RASA KITA MAMPU. (Walhal sebenarnya kita boleh lakukan lebih lagi).

Bersedia atau tidak untuk berubah ke arah kebaikan, bukan masalah utama. Mula untuk berubah. Tak perlu fikir bila. Just do it. Kekuatan akan datang, dengan syarat, kita doa dan yakin pada Dia. Fake it, until we make it.

Bersungguh, dan terus bersungguh.

"Matlamat kita nk jadi ahli syurga. Bkn nk org anggap kita ahli syurga! Ikhlaskan diri,
mulakan hari, Moga ihsan muncul nanti." -Quoted (@itsteme)

No comments:

Post a Comment